2010. december 14., kedd

Házi vegeta

Ilyet már készítettem, talán 2-3 éve karácsonyra, idén is úgy érzem, ez lesz a befutó, a rumtopf ill. házi készítésű, színes tészta mellett. (ezek a tervek). Ezt is Mamma útmutatásai alapján készítettem el. Lehet, h nekem növelni kell a mennyiséget, mert jó pár helyre juttatnom kellene belőle. :)


"Maggi alla Mamma
(Ételízesítő házilag)

2 ek olívaolaj
100 g vöröshagyma (2 közepes db)
180 g sárgarépa (3 közepes db)
100 g fehérrépa (1 db)
100 g póréhagyma (1 db)
150 g kaliforniai paprika (1 db)
120 g szárzeller (4 db)
3 ek sűrített paradicsom (vagy 2 db paradicsom)
1 csokor petrezselyem
1 csokor bazsalikom
1 db citrom reszelt héja
4 tk só
10 szem feketebors
4 szem borókabogyó
10 szem koriander

Az összes zöldséget  meghámozom és kisebb (1-2 cm-es) darabokra vágom. Egy lábasban felhevítem az olajat és (a szárzellerig bezárólag) 5-10 perc alatt kissé megpirítom rajta a zöldségeket. Ez a lépés ugyan kihagyható, de aromásabb lesz tőle a levesporunk. Ha kissé kihűlt, akkor kisebb adagokban  az aprítóban a zöld fűszerekkel és az ízlés szerinti fűszerekkel együtt felaprítom (a fenti mennyiség négy adagban ment az aprítóba) és hozzáadom a sót (szintén, amennyi jólesik, el is lehet hagyni).
Az ételízesítőnk nyersen már kész, ezért ezen a ponton több lehetőségünk is van. Üvegekbe tehetjük, de hűtőben tárolva egy héten belül érdemes elhasználni.
Jobb módszer, ha kiszárítjuk. A teljes mennyiséget terítsük szét egy tepsin, amit nyáron kitehetünk a napra, egy nap alatt kiszárad. Vagy gyújtsuk be a sütőt és 70 fokon, légkeverésen 10 óra alatt szárítsuk meg. Szobahőmérsékleten egy hétre is szüksége lehet, amíg elveszti a nedvességet, de naponta néhányszor keverjük át.
3 kis üvegnyi ételízesítő / 1 ek = 200 ml víz   

2 megjegyzés:

  1. A hó alatt még nekem is van petrezselymem, de a többi, rozmaring, kakukkfű stb. sajnos nem bírja a telet. A bazsalikom az ablakban sem élt sokáig. Most vehetek megint újat, mert szeretem, főleg az olasz ételekhez.
    Egyébként gratulálok a Vegetádhoz, vagy Maggidhoz.

    VálaszTörlés
  2. köszi, bár az érdem nem az enyém, Mammáé, én csak követem az "utasításokat" :)
    nekem zsálya, menta és citromfű van kinn, általában felélednek tél után...

    VálaszTörlés